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Archive for August, 2010

Augartenzwerge in Ostafrika

Am Abend vor der Abfahrt wurden die Windhund vom Aktionsradius Augarten in einer festlichen Zeremonie in der Bunkerei verabschiedet. Übergeben wurde auch in Koffer mit Souvenirs aus der Augartenstadt, deren Bürgermeister Otto Lechner ist. Die darin enthaltenen Gartenzwerge – für jeden Reiseteilnehmer in indiviudalisiertem Dessin – nahmen wir mit auf die Reise. Manche kehrten mit heim, andere schlagen sich nun auf eigene Faust in Ostafrika durch. Mehr darüber gibt es bei der Präsentation am 28. September im Aktionsradius zu hören und sehen. In der Zwischenzeit reichen wir hiermit die Ansprache von Alois Kinast nach:

“Lieber Herr Bürgermeister, liebe Bourgemaîtresse, liebe Windhund!

Wie Ihr wisst, ist es ja keine Urlaubsreise, zu der Ihr nun aufbrecht…

Unsere Stadträtedelegation hat einen amtlichen augartenstädtischen Auftrag:

Nämlich durch einen Austausch der europäischen und afrikanischen Geister

e i n  Kapitel der Überheblichkeit des Nordens abzuschließen.

Der Mythos vom Zivilisationsfortschritt der monotheistischen Religionen

(Islam, Judentum, Christentum) gegenüber dem “Animismus“ der afrikanischen

Tradition ist eine Langzeitwirkung der kolonialistischen Herrschaftsverhältnisse.

Die hohe Augartenstadt-Delegation bringt Gartenzwerge nach Afrika.  Die meisten Menschen bei uns kaufen ihre Gartenzwerge am säkularen Markt, in Gartencenters, Baumärkten oder in den Ein-Euro-Shops. Gartenzwerge werden in der Regel nicht zu spirituellen Zwecken, sondern als Gartendekoration gekauft. Diese Umstände vernebeln die wirkliche Bedeutung der Gartenzwerge. Es sind die Geister der Völker Nord- und Mitteleuropas. Ursprünglich waren sie die Geister der Toten, die sich in der Welt der Lebenden aufhielten.

Ihre afrikanische Entsprechung sind die Geister der Ahnen, also die verstorbenen Vorfahren, die den Lebenden meist wohlgesinnt sind. Die Wiener Schrebergartensiedlungen – man schätzt, dass sich hier insgesamt eine halbe Million Gartenzwerge aufhalten – erinnern an das afrikanische Erbe, erinnern, dass es auch bei uns eine Zeit gab, in der die Ahnen und die Verstorbenen den lebenden Menschen auch nach dem Tod nahe blieben und auch Gesprächspartner.

Die Wiege der Augartenstadt ist Afrika, weil die Augartenstadt ein Teil der Menschheit ist und die Wiege der Menschheit in Afrika liegt. Politischer Populismus betont das, was die Menschen trennt. Die Herausforderung der Augartenstadt ist die Betonung des Verbindenden. Die Befreiung der Gartenzwerge aus ihrem «deutschen Michel»-Image, ihre Entfolklorisierung und Entkitschung legt die afrikanischen Wurzeln des Gartenzwergkultes frei.

Genauso wie es in Afrika auch böse Ahnengeister gibt, vor denen sich die Menschen fürchten und die also auch als Disziplinierungsmittel missbraucht werden, ist auch die Gartenzwergkultur ambivalent. Die Vorherrschaft des männlichen Geschlechts ist fest in der Gartenzwergwelt verankert. Obwohl sie so viele sind, benehmen sie sich wie eine unterdrückte Rasse, die sich nicht dagegen zu wehren versucht.

Die Begegnung der europäischen Gartenzwerge mit den Symbolen der afrikanischen Ahnengeister ist eine Premiere. Dem Bürgermeister Otto Lechner und seiner Augartenstadtdelegation ist es ein Anliegen, dass das Gute in den Gartenzwergen gestärkt wird durch das Gute in den afrikanischen Geistern. Und dass schließlich und endlich in den Wiener Schrebergärten ein Palaver entsteht zwischen Lebendigen und Toten. Dass sich schließlich und endlich niemand mehr vor dem Tod fürchten muss.

Lieber Herr Bürgermeister, liebe Bourgemaîtresse,

liebe Windhundbegleiter. Euch allen wünschen wir

eine schöne Reise und viel Erfolg bei Eurem Auftrag!

Wir freuen uns auf Euren Expeditionsbericht am

Dienstag, 28. September in unserer Amtsstube

am Gaußplatz 11… WINDHUND AHOI!”


Robert Zielasko: introducing Abstraction

 


In addition to Hermine Ritter (see below), another visual artist was part of the Windhund group in East Africa: Robert Zielasko, husband of Melissa Coleman and father of Zoe, is a renowned Austrian painter who gave a highly popular art workshop in Zanzibar.

The workshop took place at Hassan Kadudu’s studio, a gallery of art at Stone Town’s Old Fort from 5th to 8th July 2010. It was attended by young Zanzibari artists, who wanted to look beyond their horizons and find out about Robert Zielasko’s ideas of abstract art.

With the attendants being very skilled painters, some of who make their living with their works, the workshop turned out to be a vital platform for theoretical exchange. And some intriguing works were produced during the short period of time:

Unlike in Europe, where abstract art is a long established genre, the Zanzibari artists didn’t have much experience in experimenting with non-figurative styles and techniques. Robert Zielasko, who has decades of experience as an artist, presented the participants of the workshop with a whole new range of possibilities. You get an idea of the issues that were discussed and the questions that came up when listening to the brief introduction to abstraction, that Robert gave at the beginning of the workshop.

Robert Zielasko – workshop (mp3, 2′40”)

Hermine Ritter’s collection of African traces

The Windhund musicians Otto Lechner, Karl Ritter and Melissa Zielasko were accompanied by their spouses and kids, who tremendously contributed to the warm atmosphere and the creative spirit of the entire project.

And it was not just the musicians who were working hard: Hermine Ritter, a painter and Karl’s wife, used the trip into foreign lands for continuing a series of artworks she had begun on the 2004 Zimbabwe trip.

“Africa Traces” are protocols of impressions and acquaintances, banned on canvas.

http://www.hermineritter.at/aktuelles.html

The canvas was placed on the ground in public places such as markets, streets or alleys in order to capture traces of the coincidental every day events occuring there.  

Apart from sketching with pencils on paper, Hermine also used objects and materials found on site: stones, plants, soil and litter. Hermine wanted to represent the locals in a dialog with their environment and her artwork. The paintings and drawings are hence products of the environment and nature with people.

Back home in Stockerau, Hermine concensed and reworked these traces, creating a remarkable series of visual accounts of the trip.

You can view more images on Hermine’s website http://www.hermineritter.at/aktuelles.html - and we do hope that there will soon be an occasion to see the original works in an African Traces exhibition!

PS.: If you need further evidence of the Ritter’s artistic talent and passion for food, have a look at their collaboration, an audiovisual account of a peculiar breakfast ritual: http://www.youtube.com/watch?v=CXuOUtI1kDM

Sharing memories of East Africa in Gars/Kamp

Precisely five weeks after our return from Sansibar, Tanzania mainland and Kenya, the Windhund gathered in Gars/Kamp in Lower Austria for dining, catching up and for the inauguration of a drum, a souvenir from Zanzibar…

Otto Lechner on the giant Zanzibari drum, performing some truly Gars-ian rhythms

The drum was a gift to Anne Bennent by a German couple who had visited the Windhund concert at Mtoni Palace. You can imagine that transporting a fragile object of this size is not an easy task when on tour – but thanks to Peter’s and Dismas’ packaging skills the drum survived the trip save and sound.

This food trolley is but one of the charming details of the Bennent-Lechner-residence in Gars/Kamp.

Pirate Felix, wet after a water gun battle with Anton, Anna and Zoe

And now for the nutrition: Rathering than trying to imitate Zanzibar’s magnificent cuisine, which combines Swahili, Arabic and Indian traditions, we focused merely on one of these aspects: Indian.

Hermine Ritter proved, that she is probably the best and definitely the most dedicated chef of Indian cuisine between Stone Town and Stockerau.

A selection of Hermine Ritter's buffet of delights - ther variety of colours is a visual equivalent of the tastes & smells on this plate.

Not to forget Melissa’s delicious tiramisu (by the time we ate it, it was too dark for fotos)…
We did use the rare occasion of the Windhund meeting for discussing the upcoming presentation at Aktionsradius Augarten, however the shared experience of three weeks travelling, exploring, performing in East Africa was not the dominating subject of this evening’s conversations – perhaps it takes a little more time to digest…
 

 

Some media links

The cultural radio OE1 of the Austrian national-public broadcasting corporation ORF presents a three-part radio series on arts in Zanzibar, broadcast in the program “Kulturjournal” on Tuesdays in August.

You can listen online at 

http://oe1.orf.at/artikel/252077 (Zanzibar’s architectural heritage)

http://oe1.orf.at/artikel/254406 (Zanzibar International Film Festival)

http://oe1.orf.at/artikel/255217 (Taarab music at Zanzibar’s DCMA)

In addition to this, you can find a four-part series on OE1-online: http://oe1.orf.at/karibuni

 And if you are interested in football, you can read an article on football in Sansibar, published on occassion of the World Cup in South Africa in the Viennese daily paper Wiener Zeitung:  http://www.wienerzeitung.at/DesktopDefault.aspx?TabID=5074&Alias=sport&cob=506953

Some more football fotos are on the Canchas-special for standard.at: http://derstandard.at/1277337767592/WM-Canchas-Ansichtssache-Fussball-auf-Sansibar

“Canchas is a cultural project which uses multimedia tools to tell stories and show ’spontaneous soccer fields and their human side’ around the world. It is a project to find a new medium of meeting and exchange. Canchas celebrates the joy and emotion of the people, who are in touch with football fields.” – and it is interesting for football sceptics, too! http://www.canchas.org

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KARIBUNI WINDHUND
OTTO LECHNER & WINDHUND
ON EAST AFRICA TOUR